Shure Axient Digital en ”gamechanger” for Location Sound tonemester Tobias Frank

Tonemester Tobias Frank bruger Shure Axient Digital når han optager lyd til film og TV, inklusiv TV-serien Minkavlerne og den kommende spillefilm Højst Besynderlige Typer.

Location Sound tonemestre i Danmark er begyndt at bruge digital trådløs. Selvom størstedelen af projekter i den danske film- og tv-branche stadig bliver lavet med analog trådløst, er der flere og flere som ser fordelene ved digitale trådløse systemer som Shure Axient Digital. En af dem er tonemester Tobias Frank, som blandt andet har arbejdet med lyden på den populære tv-serie Minkavlerne, samt spillefilmen Højst Besynderlige Typer som lander i biograferne d. 7/12-23. 

Tobias har arbejdet selvstændigt med lyd i over 10 år og startede sin karriere som lydtekniker i teater og eventbranchen. Men de sidste par år har han fokuseret på at udleve drømmen om at arbejde med lyd til film, hvor Shures Axient Digital serie er blevet fast inventar på lydvognen som Tobias’ primære trådløse system til både trådløse booms og lavalier mikrofoner.

”Jeg havde et analogt system før som jeg var rigtig glad for, men jeg kunne fornemme at det godt kunne blive bedre,” fortæller Tobias fra sit hyggelige lydstudie i Ringsted, ”Fra dengang hvor jeg arbejdede med teater og livemusik kan jeg tydeligt huske da vi skiftede fra analogt trådløst til digitalt trådløst. Man kunne høre at det digitale lyder ligesom et kabel og lyden går mere rent igennem. Der er ikke en compander og det gør at man kan få lidt mere luft i lyden.”

Tobias besluttede sig for at se om succesen fra teater og livemusik kunne genskabes på hans Location Sound jobs efter at have optaget sin første tv-serie.

”Efter at have optaget en tv-serie på det analoge system, tænkte jeg at jeg ville prøve noget andet. Ikke fordi det analoge var dårligt, men jeg fornemmede bare at det godt kunne blive bedre. Og så kom Shure Axient med ADX5D som passer med det jeg laver, som er er noget man skal kunne have siddende i en taske på maven, man skal kunne løbe rundt med det, man skal kunne have det på en vogn. Og det gjorde at jeg tænkte at jeg ville prøve det.”

Tobias er i dag stor tilhænger af det digitale system efter at have prøvet det til forskellige Location Sound projekter: ”De primære grunde til at jeg bruger Shure Axient er lydkvalitet, brugervenlighed og stabilitet. Jeg synes man skal vælge det hvis man går op i lydkvalitet og går op i at have noget trådløst der performer godt og nogle features som giver mulighed for at arbejde hurtigere og fjerne noget besvær. Det er det jeg selv har gjort, med lyden i fokus.

Minkavlerne 3 var vendepunktet

Tobias Frank arbejdede som b-tonemester på sæson 3 af den populære TV-serie Minkavlerne sammen med Sylvester Holm som var tonemester, og det var her han rigtigt blev introduceret til Axient Digital til Location Sound.

”Sylvester havde købt to kanaler Axient som vi brugte på booms. Det havde han gjort for at opnå så høj lydkvalitet som muligt i et trådløst system og fordi det dynamiske headroom er så stort på et digitalt system at det ikke kan overstyre. Vi lavede blandt andet en scene med to mennesker der skulle stå og hviske en replik, så skulle de lade hver deres pistol og skyde 10 skud.”

Det var her at Tobias virkelig så fordelene ved Axient Digital til Location Sound.

”Normalt, hvis man havde et analogt system, skulle man lave det med dobbelt så mange mikrofoner fordi du så ville have to mikrofoner som var gainet højt til når de hviskede for at kunne hæve dialogen højt nok over støjgulvet, og omvendt når de så skød skulle man have mikrofoner der var gainet meget langt ned for at det ikke overstyrede. Men det vi oplevede med Axient systemet var at vi kunne både bruge lyden fra det stille sted med hvisken og vi kunne bruge lyden hvor de skød uden det overstyrede og uden at der var støj. Det var bare sådan en gamechanger i en branche hvor ting skal gå vildt hurtigt. Det er fedt ikke at være den som holder produktionen tilbage fordi man lige skal have senderen af skuespilleren og skifte gain mellem scener eller hvad det kan være. Man har ikke tid til at stå og fedte med det - det skal bare virke og det skal lyde godt.”

Det var oplevelsen på Minkavlerne settet som gjorde at Tobias begyndte at bruge Axient Digital som sit faste trådløse system.

”Det var den første ’aha’-oplevelse med Axient og det var den oplevelse for mig der gjorde at jeg besluttede at jeg skulle have mere Axient fordi jeg synes det er smart,” fortæller Tobias, ”Det dynamiske headroom giver en kæmpe tidsbesparelse og faktisk også lidt ro i maven over at den trådløse del ikke overstyrer. Det der med at systemet er så solidt synes jeg virkelig er fedt.

Højst Besynderlige Typer optaget kun på Axient

Som A-tonemester på optagelse, og assisterende lyd-designer på efterarbejdet på den kommende spillefilm Højst Besynderlige Typer (på streaming tjenester fra d. 18/12-23), så Tobias en situation hvor hans ADX5D system virkelig ville kunne gøre en forskel.

”Højst Besynderlige Typer er en film hvor to mennesker går fra den ene ende af København og hele vejen igennem byen. Jeg kunne mærke allerede da jeg læste manuskriptet at det var en ret mikroport-baseret film fordi der også var et ønske om at beskære billederne med meget luft over skuespillernes hoveder, som ville gøre det svært at komme tæt på med en boom,” forklarer Tobias, ”Det var ligesom der hvor jeg tænkte at nu skal jeg kun have Axient med så jeg kan få så høj lydkvalitet som muligt, men også så jeg kan fjernstyre de her beltpacks fra lydvognen, hvilket er helt genialt. Fordi hvis vi lige pludselig skal lave noget hvor jeg har brug for at sende kraftigere eller skifte frekvens fordi vi skifter location hele tiden i København, så er det megafedt at man bare giver skuespillerne mikroports på om morgenen og så ser man dem faktisk ikke før dagen er færdig.”

Også i efterarbejdet på Højst Besynderlige Typer kunne Tobias mærke den forskel Axient Digital systemet gjorde for kvaliteten: ”Det var virkelig fedt at sidde og mikse og høre at der faktisk er en forskel.”

Lydkvalitet, rækkevidde og service

Tobias ved at overgangen til digital fra analog går forholdsvis langsomt i Danmark, men han vil opfordre folk til at prøve Shure Axient Digital systemet af og se om det kan give dem de samme fordele det har givet ham.

”Lydkvaliteten er fantastisk, menusystemet er genialt, og jeg vil gå så langt og sige at service også er genial,” siger Tobias, ”Jeg havde på et tidspunkt en enhed som gik i stykker og en time senere lå der en ny enhed klar til mig hos Matrix som jeg kunne hente. Og det er jo sådan noget som er sindssygt vigtigt – vi har ikke tid til at vente en måned eller to. Det skal gå stærkt i filmbranchen.”

Fra producenten Shure’s side oplever Tobias en vis nærhed til andre brugere af systemet.

”Shure har faktisk en Facebook gruppe for alle os der bruger Shure Axient til Location Sound – vi er omkring 4.000 personer rundt omkring i hele verden. Det er et virkelig fedt fællesskab – man kan bare stille spørgsmål og andre medlemmer svarer nærmest med det samme. Mange af Shures programmører er også med i gruppen og det er fedt at mærke at der pludselig ikke er så langt imellem os der bruger det og dem der udvikler det.”


Tobias Frank benytter Shure ADX1LEMO3 bodypacks, AD3 transmitter og ADX5D receiver som integrerer med Tobias´ Sound Devices SL2 mixer via Superslot. 
Hvis du vil vide mere om brug af Shure Axient Digital til Location Sound applikationer, kan du kontakte Kasper Geels hos Matrix Sales.