Finn Jansen skaber ambitiøst immersive sound projekt med Heilung på Roskilde Festival

Vi tog en snak med lydtekniker Finn Jansen om hans beslutning om at overgå til Midas HD96-pulten, Heilung projektet og immersive sound på årets Roskilde.

Finn Jansen er definitionen på en garvet lydtekniker. Som ung mand, var hans drøm selv at blive berømt musiker og det førte ham på en vej der har budt på involvering i et utal af demoer for ikoniske bands, næsten 20 år med Danmarks ubestridte største kunstner, Kim Larsen, masser af shows med Magtens Korridor, og senest et helt særligt projekt med bandet Heilung.

”Jeg har det med at lave lyd som jeg tror andre har det med computerspil. Jeg synes simpelthen det er så sjovt, så nogle gange kan jeg sidde i studiet og pludselig er klokken 5 om morgenen,” siger Finn da vi mødes til en snak om hans lange karriere, og især hvad han kalder sin karrierers højdepunkt: nemlig at lave en immersive sound oplevelse med bandet Heilung på årets Roskilde Festival ved brug af Midas HD96-pulten.

Fra bag-gear for en 50’er til FOH lydmand for Danmarks største kunstner

Efter mange år som fattig musiker på dagpenge, endte en 27-årig Finn på jobcenterets formaning som kaffe-dreng hos musik-studiet EasySound, og det lagde roden for en flyvende karriere i dansk musik – godt nok primært bag scenen i stedet for i rampelyset. I løbet af en årrække arbejdede Finn sig op fra først at lave bag-gear og stemme instrumenter for 50kr. per job til at lave monitor på punk-bands der spillede hos Ungdomshuset. Som monitor-mand kom han på tour med Simcess, og kun tre uger før bandets koncert på Roskilde Festival sagde deres lydmand op for at lave lyd for Kim Larsen i stedet.

”Og så måtte jeg jo lære at lave front,” griner Finn. Han blaggede sig igennem sin første koncert som lydmand med assistance fra en utroligt hjælpsom system-tekniker – og det gik faktisk så godt at han blev sat på som fast lydmand for bandet indtil det blev opløst i 1992.

Herefter startede Finn sit eget studie med nogle venner og solgte billig studie-tid.

”Det betød jo at alle de nye up-and-coming bands lavede deres første demo hos os,” forklarer Finn. De lavede blandt andet den første demo for Passion Orange, Psyched Up Janis og Dizzy Mizz Lizzy, som Finn senere begyndte at tage på tourné med, også da Tim Christensen startede sit solo-projekt.

”Og så for tyve år siden ringede de og spurgte om jeg ville lave Kim Larsen – og det gjorde jeg så indtil Kim døde,” fortæller Finn. Kim Larsen betalte så godt at man ikke behøvede at lave andre jobs hvis man ikke ville, og det gav Finn mulighed for at arbejde med projekter han selv syntes var spændende, men som ikke havde råd til at hyre en lydmand – og lige præcis sådan mødte han front-manden for Heilung, Christopher Juul, som han endte med at dele studie med.

Heilung, en viking-inspireret gruppe af musikere, sangere og andre performere, er lige så meget et kunst-projekt som det er et band, og de har tendens til at gøre tingene lidt anderledes. En stor satsning på videoer af deres live-performances – eller ritualer, som gruppen selv kalder det – har ført til flere virale videoer på YouTube og optrædener på flere store festivaler og scener rundt i verden.

Finn Jansen med HD96-pulten

Heilung og mødet med HD96-pulten

Netop en sådan stor festival, Red Rocks i Colorado, USA, var katalysatoren der bragte Finn og Midas HD-96 pulten sammen. Da Heilung skulle spille her i oktober 2021 døde Finns gamle pult, en Waves LV1, midt i showet.

”Band-leaderen sagde ’vi kan ikke have den med nogensinde igen’ og det havde jeg heller ikke selv lyst til. Men til gengæld sagde han også ’du må få lige den pult du vil – du må selv bestemme’ og så valgte jeg Midas HD96,” fortæller Finn. Finn er en meget omhyggelig type, der sætter drift-sikkerhed over alt andet, til det punkt hvor han som regel venter minimum seks måneder før han opdaterer sine softwares efter en ny opdatering er blevet tilgængelig. Derfor brugte han også meget tid på at læse om den nye pult og gennemtestede den i studiet i en uge inden han tog en beslutning.

”Hvis man vil have en pult som er driftssikker, så kan man ikke også være den første med det hele. Det vigtigste for mig er at den kører,” siger Finn og tilføjer at han nu nok er ved at være klar til at opdatere sin HD96 til den nye v2 software, som kom i foråret.

Da vi spørger hvorfor HD96-pulten vandt over konkurrenterne, er Finn helt sikker: ”Jeg vil godt have noget der farver lidt – og det synes jeg Midas gør. Det smelter lyden lidt bedre sammen. Det er sådan lidt analogt. Da man programmerede den måde den forarbejder lyden på ,og den farve den giver lyden, da tænkte man over hvad det egentlig er der sker, når man kommer lyd ind i en analog pult,” siger Finn og tilføjer med et grin: ”Men jeg er jo også fra den tid hvor vi brugte analoge pulte.”

Finn savner dog ikke de analoge pulte. Især virtuel soundcheck, som man kan med digitale pulte, har været afgørende for Finn, specielt da han lavede lyd for Kim Larsen som helst gerne ville undgå lydprøver: ”I starten af en tour havde vi to lydprøver og så havde vi ikke lydprøver resten af touren. Så jeg er kæmpe fan af virtual soundcheck – for mig er en digital pult en gave.”

Da Finn skulle tage en beslutning om en ny pult lagde han også stor vægt på converteren. 

”Når jeg bedømmer en converter, lytter jeg efter hvor præcist det er placeret i stereobilledet på to højtalere – og det synes jeg HD96 kan,” forklarer Finn, ”Den sætter tingene der hvor jeg vil have dem. Hvis gearet naturligvis er tunet rigtigt og så videre, så lyder det som om der er en højtaler i midten og vokalen er i midten.”

Også Midas’ pre-amps spillede en stor rolle i valget af HD96-pulten: ”Midas har bare de der blå pre-amps, hvor du kan mætte dem. Og her er det jo ekstremt nemt, for det må faktisk godt gå lidt op i det røde. Du kan jo bare trimme ned digitalt, og det bliver ikke grimt af det. Det må godt blive lidt varmt. Især med trommer og sådan nogle ting. Der sker lidt forvrængning, en smule kompression – der sker noget spændende i hvert fald.”

For Finn er det desuden afgørende at han har fuld kontrol altid, og det har han med HD96-pulten: ”Jeg laver ikke scener, jeg skal kunne røre ved alting live. Det er den her pult god til fordi den har både VCA Spill, Pop-grupperne, og så kan jeg selv designe hele højre side, hvor jeg bestemmer hvordan pulten er bygget op. Jeg kan sætte det op, så jeg inden for to tryk er der, hvor jeg gerne vil være – og det tror jeg ikke man kan på ret mange pulte.

På job med Heilung

Et helt særligt set-up med Heilung

Mens Heilungs indre kerne består af en trio, er de utroligt mange performere til deres live-optrædener og dette kalder på et helt særligt set-up. 

Finn bruger Midas produkter både til monitor og front. Front laver han som nævnt på HD-96-pulten og monitor laves ved hjælp af to M32C pulte som er den lille billige pult som køres på en DL231 stageboks. De bruger M32C pulten så bandet nemt selv kan lave deres monitor. Der er selvfølgelig en monitor-mand som holder øje med at alt er som det skal være, men performerne har også alle sammen iPads på scenen under deres koncerter. 

”Heilung kalder selv deres koncerter et ritual. Der skal ikke være nogle afbrydelser eller noget som river folk ud af den, fordi de lige pludselig ser sangerinden stå og lave fagter til monitor-manden. Så bliver det til hverdag, på en eller anden måde. Derfor valgte vi M32C’eren fordi den har et vildt godt iPad-program,” forklarer Finn.

De to M32C, som kører in-ear, splitter signalet på DL231 stageboksen, som kan køre to sample-rates på en gang, 48kHz og 96kHz. De er nødt til at bruge to M32C er fordi de er rigtig mange performere på scenen. 

For Finn og Heilung er forsyningssikkerhed virkelig vigtigt og har spillet en rolle i deres valg af udstyr – alt de bruger kan de skaffe uanset hvor de er henne i verden. De har kun en enkelt gang oplevet at de ikke kunne få lov til at leje en HD96-pult, som er for stor til at rejse med, men selv dette er der snart råd for: Finn er nemlig allerede skrevet op til den kommende HD96-Air. Det er planen at opgradere til den så snart det er muligt så de ikke behøver at leje deres HD96-pult længere, men kan rejse med den som de gør med deres M32C.

Det er ikke kun muligheden for at flyve med pulten som trækker. Finn er også meget interesseret i Binuaral som er indbygget i Air-pulten: ”Jeg kunne godt forestille mig, at med det meget komplekse lydbillede med Heilung, så kunne in-ear vinde noget ved at kunne flytte tingene lidt ud, og lidt mere op og ned. Mere præcision,” fortæller Finn, ”Det er jo indbygget i Air-pulten. Hvis det lyder godt, er det jo et kæmpe skridt.

Forberedelse til Ros på spillestedet Stars - fra venstre Robert Borg fra Sonic College, Christopher Juul komponist Heilung og Finn Jansen FOH Heilung med sin hund Ensō

Immersive Sound på Roskilde Festival 2024

Om muligt bliver HD96-pulten endnu mere central for Heilung projektet i fremtiden. Der er det nemlig planen at alle shows skal laves som immersive sound med HD96-pulten som ”hjerne”. I sommers lavede Heilung deres allerførste koncert med immersive sound på Roskilde Festival, et show som fik 6 stjerner i Gaffa.

”Min kæreste, som er min hårdeste kritiker, synes også det lød godt så derfor må det have gået virkelig godt,” griner Finn da han fortæller om koncerten, ”Hun syntes det lød fuldstændig fantastisk, og det synes jeg faktisk også selv.”

At skabe en immersive sound oplevelse var en lang proces, der krævede et stærkt sammenspil mellem Heilungs kreative front-mand, Christopher Juul, og Finn som tekniker. De testede først konceptet i studiet på en kopi af set-uppet, men selvfølgelig meget mindre. Derefter lånte de et lokale til 500 mennesker og testede i større kopi – og her tog det rigtig form.

Ifølge Finn er HD96 det helt rigtige valg til at lave immersive sound fordi man kan delay aux’erne op til 500 millisekunder. Finn brugte højtalerne ude i systemerne lidt ligesom delay-tårne bare med noget andet lyd end det der var oppe på scenen. Til projektet var der brug for to aux’er – en som var i 0 og en som var til rumklang og effekter, og disse blev samlet i aux og i flexi-aux. Finn kørte desuden live-delays for at få lidt liv i lyden.

”Pulten egner sig godt til immersive sound fordi den har mulighed for at køre aux, som kan sendes i flexi-aux, som så kan sendes ind i din matrix – og du kan forsinke de aux’er tilsvarende,” forklarer Finn om det noget komplicerede setup, ”Plus, den har 96 aux’er. Da jeg så den første gang tænkte jeg ’hvem fanden skal nogensinde bruge så mange aux’er’ men jeg kom godt deropad,” siger han og tilføjer med et grin: ”Jeg har nok brugt 50.”

Heilungs ambition er at immersive sound bliver standard til deres koncerter og her er HD96-pulten helt og aldeles afgørende: ”Fordi vi bruger pulten som hjernen i vores immersive sound, har vi jo gjort så vi kan gøre det på alle højtaler-systemer – vi låser os ikke fast på et bestemt højtalerbrand,” fortæller Finn, ”Vi bruger jo ikke et bestemt højtaler-brands’ fordelings-matrix-system. Det er pultens matrix-system vi bruger.”

For Finn betyder det også at systemet nemt kan op- og nedskaleres, så systemet let kan tilpasses enhver type og størrelse venue.

”Vi satser på at immersive sound bliver standard til næste år, men nu må vi jo se om det lykkes,” griner Finn og pointerer at det selvfølgelig er dyrere at lave koncerter på den måde – især i forhold til den ekstra arbejdskraft, der er nødvendig for at få det hele til at spille.

 

Tre hurtige til Finn Jansen

Hvad er din karrieres highlight?
”Det er Roskilde og at lave immersive sound. Det er et voldsomt teknologisk skridt fremad. Den måde som Christopher har arbejdet med det kunstnerisk gør det virkelig fedt for en lydtekniker at få lov til at stå midt i og opleve. Jeg har oplevet en masse fantastiske og rørende koncerter med alle mulige kunstnere men det her var det vildeste projekt.”

Hvilke trends ser du i din branche?
”Immersive Sound er helt sikkert fremtiden. Men vi er totalt i starten af udviklingen– det er som at gå fra mono til stereo. Vi går med babyskridt, i hvert fald live. Jeg tror det er utrolig vigtigt at gøre det simpelt og dermed også driftssikkert. Det skal være realistisk i forhold til hvad vi faktisk kan. Behøver vi have kæmpestore højtaler-systemer, behøver vi have en super brainy fysikprofessor til at gå ud og måle, hvordan det lyder inde i Notre Dame, fordi så vil vi gerne have det til at lyde sådan udendørs? Mindre kan jo også gøre det.”

Hvad er dit bedste råd til andre som gerne vil være lydteknikere som dig?
”Lad vær med at forvente at blive rig af det – for det gør man ikke. Go with your heart – du skal virkelig elske det. Og du skal også elske det om 20 år, for der er ikke nogen pensionsopsparing i det. Man skal kunne lide at rejse og arbejde med mennesker. Man skal være et socialt menneske, ellers er det et helvede. Og sørg for at lave musik du selv godt kan lide.”

 

Kunne du tænke dig at høre mere om Midas HD96 og HD96-Air pultene? Så tag fat i Claus Pedersen på cp@matrixsales.dk eller giv ham et kald på 27 10 26 88